programprogram sobota 2/7/2022

PÁTEK 01/07/

15:00 – 19:00 (nádvoří) workshop s Chaos Company

Chaos company je skupina umělců se širokým spektrem umělecké činnosti fungující od roku 2012. Chaotičnost vnímají ve svobodě vyjadřovat své myšlenky různými médii, které kombinují a rádi s nimi experimentují. Zabývají se malbou, ilustrací, grafikou a grafickým designem, fotografií, ale také například street art, body art, land art, sochařskou činností a prací s videem. 

Účastníci Street art workshopu si vyzkouší techniku malby sprejem pod vedením umělců Jiřího Dosoudila a Věry Kopkové. Naučí se linkovat, vrstvit barvy a pracovat s barevnými přechody. Doporučený věk 10+. 

15:00 (velký sál Brillovky) přednáška Patrika Kořenáře

Patrik Kořenář je český novinář, youtuber a influencer, který se od roku 2017 věnuje fact-checkingu.

Formou videí a přednášek se snaží šířit kritické myšlení a zlepšovat tak mediální gramotnost uživatelů Internetu. Od roku 2017 tvoří na svém YouTube kanálu pořad Fakta vítězí, ve kterém do hloubky rozebírá široké spektrum námětů od konspiračních teorií, až po aktuální dění. Na stejném kanále také publikuje sérii videí nazvanou Dost hoaxů. V pořadu Dost hoaxů se věnuje aktuálně šířeným hoaxům a jejich vyvracení. Spolu s Martinem Rotou účinkuje v pořadu České televize Kritika budoucnosti.

Přednáška Komunikace budoucnosti (Od knihtisku po telepatii)

Svět se řítí kupředu neuvěřitelným tempem. Hlavním důvodem je zrychlení a masivní zvýšení dosahu mezilidské komunikace, které nyní vládnou internet a sociální sítě. Společně se podíváme na způsoby, jakými se dorozumívání mezi lidmi vyvíjelo, v čem je stále stejné a kde jej technologie naprosto změnily i jakých zázraků se (ne)dočkáme v budoucnosti.

 

15:00 – 17:30 (3.etáž) Fyzikální laboratoř Pevnosti poznání

Zažijte neuvěřitelnou cestu za poznáním běžných fyzikálních jevů, se kterými se v praxi setkáváte den, co den. Seznamte se například s naší fyzikální kuchyní a poznejte energii, která nás obklopuje.  Fyzikální laboratoř zahrnuje například experimenty s vakuovou vývěvou, Peltiérův článek, pokusy s elektřinou a mnoho dalších.

Program přiveze Pevnost poznání z Olomouce. 

15:30 (nádvoří) DJ Forest

16:30 (velký sál Brillovky) Beseda o rapu s Ideou

Idea je zakladatel a hlava labelu Ty Nikdy. Udává směr a koncept vydavatelství a zároveň je jeho členem. V rapu se začal prosazovat po roce 2000 s prvním demem se zlínskou kapelou Dilema. Následovala éra freestyle battlů, na kterou navazuje v roce 2005 začátek spolupráce s DJ Fattem pod názvem IdeaFatte.

17:30 (nádvoří) Ctib

Hudebník Daniel Stibor, kterému všichni přezdívají Ctib je jedna z ústředních postav scény kolem už neexistujícího kultovního rožnovského klubu Vrah a někdejší člen punkových kapel Uštkni či Telefon. Nyní působí v kapele Chorobopop. V civilním povolání učitel češtiny a hudebky na rožnovské základní škole.
Loni se svým debutovým albem Kampak?! představil také v roli svérázného elektronického písničkáře. Na albu míchá upřímnost folku s odkazem synth-popu i syrovou přímočarostí hardcore punku. 
Sám svému stylu říká discoegopunk. Stojí na elektronických bicích, syntetizátorech a dalších “umělých” zvucích spolu se skvělými texty.
 
Více Ctibovu cestu popisuje super článek >>>
 

18:00 (soundart stage, 3.etáž) Tomáš Knoflíček

Víte, co je to psaltérium? Tento středověký nástroj si budete moci poslechnout v tvorbě TOMÁŠE KNOFLÍČKA, ostravského hudebníka, kurátora a organizátora zvuku. Tomáš vydal loni sólové debutové album Vaguely Delimited Targets u vydavatelství LOM, znát ho ale také můžete z vizionářského kvarteta Gurun Gurun (Home Normal, Silver Rocket). 

Těšte se na ambientní ruchy, glitchové praskání, modulární smyčky, terénní nahrávky i akustické nástroje. 

V časopise Fulmoon o něm napsali: „Tomáš Knoflíček nahrál vyrovnanou a prokomponovanou kolekci, kde experiment slouží k tomu, aby vytvářel originální a silné melodie a zvukové příběhy. Ty naznačují různé významy, ale setrvale vlídný zážitek. Zastavit se v bezčasí a nechat vše jen plynout.“

 

18:00 – 19:30 (velký sál Brillovky) hudební workshop s HRTL 

Leoš Hort alias HRTL je špičkový performer na modulární syntezátor a zakladatel brněnského kazetového vydavatelství Bükko Tapes, které vydává hudbu východoevropských bedroom producentů.
 

18:30 (nádvoří) Lazer Viking

Koncertní senzací, pravidelným nominandem na hudební ceny a výraznou postavou české hudební scény je muž, který si říká LAZER VIKING.

Lazer Viking dává po dvaceti letech sbohem kytarám a pouští se do objevování taneční hudby. 

Nové desce Tunnel Vision vévodí masivní basové linky jako vystřižené z nejobskurnějších hitů italo-diska, repetitivní proto-techno diktát bicích automatů a odzbrojující nostalgie osmdesátkových refrénů. Vikingův ryze písničkářský cit pro vyprávění těch nejtesknějších příběhů navíc s popovým zvukem ještě nabírá na naléhavosti. Ať už tedy preferujete Dancing On My Own nebo Dancing With Tears In My Eyes, na Tunnel Vision si přijdete na své.

Od metalu se propracoval skrz rock ‚n roll 50. let a písničkářství odkazujícího na přelom šedesátých a sedmdesátých let a ke hře na synťáky.

Jak sám říká: „Já nemám koníčky. Já dělám jenom věci, bez kterých bych nemohl žít. V minulosti jsem dělal tu chybu, že jsem se soustředil hlavně na to, jak zní kytary. Zpěv byl až na druhém místě. Nikoho ale nezajímá, že jsi kytarový audiofil.“

Tento umělec má na kontě již tři dlouhohrající alba, Drag (2019), Radical Karaoke (2015) a Flesh Cadillac (2016), z toho první dvě byla nominovaná na tuzemskou desku roku. 

19:30 (soundart stage, 3.etáž) Ivan Palacký

Hudebník a architekt Ivan Palacký působí od 80. let v mnoha hudebních skupinách, improvizačních a hudebně-zvukových projektech. 
Ve své zvukové tvorbě používá preparované diktafony, minidisk, ale také třeba obyčejnou kytaru. „Myslím, že pro mé hraní je charakteristické jakési intuitivní „krájení času“ a snaha dojít vždycky do bodu, kdy nevím, jak celá věc funguje a kdy mě to vykolejí natolik, že tomu přestávám chtít přijít na kloub.“
 
Od roku 2005 se jeho hlavní zálibou stalo „dolování“ zvuků z amplifikovaného jednolůžkového pletacího stroje Dopleta 160. Jedná se o zvukovou situaci tady a teď, čistou 
improvizaci, kdy jen čas od času dochází k recyklaci záznamů z minulých koncertů. Těšit se tedy můžete na naprosto jedinečný zážitek. Pletací stroj Dopleta 160 je během koncertu používán také jako rezonátor pro předměty, které na něj v průběhu hry Ivan pokládá.
 

19:45 (velký sál Brillovky) Last and first Men

Ve snímku Last and first men nejsou žádní lidé, ale tři velmi zvláštní protagonisté – betonová svědectví jugoslávského brutalismu, hlas Tildy Swintonové a soundtrack islandského skladatele Jóhanna Jóhannssona, autora hudby k filmům Sicario: Nájemný vrah a Příchozí, který zemřel v roce 2018 ve věku osmačtyřiceti let. Jóhannsson natočil několik krátkých filmů a při přednesu svých skladeb často používal vizuální prvky. Nápad na první celovečerní film dostal v roce 2010, kdy uviděl na fotografiích nizozemského fotografa Jana Kempenarse kolosální památky z doby Titova režimu. Johansson, velký milovník sci-fi, kombinuje své kontrastní černobílé záběry natočené na 16 mm pásku s úryvky vizionářského románu spisovatele a filozofa Olafa Stapledona z roku 1930, které předčítá Tilda Swintonová.

20:00 (nádvoří) HRTL

Leoš Hort alias HRTL je špičkový performer na modulární syntezátor.
Jeho hudba si prošla cestou od klasických nástrojů, z post-witch-housu se vyvinula směrem k repetitivním rytmům s bohatými melodickými i zvukovými prvky, proměnlivou atmosférou a hravými strukturami. 
Ať už ušpiněný house s osmdesátkovým feelem, fluorescentní techno nebo temné bublavé beaty, HRTL nikdy nehraje dvakrát to samé. 
V roce 2014 vydal první desku, o rok později získal cenu Anděl v kategorii elektronická hudba. HRTL zhusta koncertuje jak u nás, tak v zahraničí. Vystoupil na největším klubovém festivalu na světě Amsterdam Dance Event, na klenotu multimediáních festivalů Ars Electronica, nebo na DAVE festivalu v Drážďanech. 
A pozor, krom koncertu bude mít HRTL i workshop!
 

20:00 – 24:00 (terasa) bar a chill out stage Radia1 s DJ BLN a Forestem

20:45 (soundart stage, 3.etáž) Polina Khatsenka a Jan Burian

ZNĚNÍ 
Žádný koncept. Žádný kontext. Žádné sebevyjádření. Jen znění… Elektroakustická improvizace na běloruský cimbál a íránský santur

POLINA KHATSENKA aka mʊdʌki je v česku usazená zvuková umělkyně, djka, organizátorka a hudební producentka z běloruského Minsku. 
Zkoumání zvuku se věnuje od roku 2015. Její hudební produkce vychází z podvědomí s důrazem na autentické zvukové zdroje, autorské nahrávky s využitím základního hardwaru, včetně diy syntezátorů, vše na bázi digitálního setupu. 
Každé její vystoupení je umocněno improvizačními postupy s ponecháním prostoru pro nahodilost, vytvářející půdu pro osobitou energii a poskytující posluchači intenzivní pocit prožívání okamžiku. 

JAN BURIAN je hudební skladatel a zvukový designer, který spolupracuje s různými divadelními a filmovými umělci u nás i v zahraničí. 
Spolupracoval s Divadlem Archa na mnoha mezinárodních divadelních a vzdělávacích projektech sociálního charakteru. 
S Jaroslavem Hrdličkou založili projekt Prázdniny, který se věnuje poezii, vypravěčství a hudební improvizaci. 
Spolupracoval na několika audioknihách, vyšla mu nahrávka generativní hudby. Přes deset let pracuje s terapeutkou Marií Madeirou a vytvořil hudbu pro její tři knihy. 

Vede workshopy vlastní metody Umění slyšet, zvukového designu a kreativního přístupu k elektronickým hudebním nástrojům. 
Je zakládajícím členem hudebních projektů tyto alba a Kyklos Galaktikos.
 

21:30 (nádvoří) Idea

Idea je zakladatel a hlava labelu Ty Nikdy. Udává směr a koncept vydavatelství a zároveň je jeho členem. 
V rapu se začal prosazovat po roce 2000 s prvním demem se zlínskou kapelou Dilema.
V roce 2005 začátek spolupráce s DJ Fattem pod názvem IdeaFatte (nyní IF). Pod značkou IdeaFatte prozatím vyšlo 6 studiových alb – 365, Mezitím, Doma, Dočasně nedostupní, Rap a Stop Play.
V roce 2012 vydal vlastní sólo album Daleko blíž, které je prozatím nejosobnějším materiálem, který Idea za svoji kariéru natočil. V roce 2019 pak vydává dlouhoočekávanou sólo desku Tempo, se kterou mu produkčně pomohlo více beatmakerů, ale hlavně slovenský FVLCRVM. V roce 2021 navazuje, po několika samostatných singlech, studiovou deskou O beatech a lidech, kterou kompletně sám produkoval.
Idea a Boy Wonder jsou BoyBand. Polobláznivý projekt, který vznikl jako fór se stal jednou z největších rapových senzací roku 2013.
 

22:00 (velký sál Brillovky) Minority report

Píše se rok 2054 a Washington D. C. je zbaven kriminality. Členové elitní jednotky speciálního komanda dokáží zabránit vraždě ještě dříve, než se vůbec stane. Záleží jen na policistech v čele s kapitánem Johnem Andertonem, aby odhalili místo činu a stihli se včas dostat na místo. PreKrim, experimentální jednotka Ministerstva spravedlnosti, má neustále k dispozici tři jasnovidce, kteří neomylně určí budoucího pachatele. Je to nejmodernější obrana proti zločinu, takřka dokonalý systém. John Anderton má díky své tragické zkušenosti důvod, proč chce pro tuto elitní jednotku pracovat ze všech sil. Pokouší se ochránit tisíce lidí od tragédie, jakou sám kdysi prožil. Aniž to tuší, agent FBI Danny Witwer jej s velkou podezíravostí sleduje doslova na každém kroku. John brzy musí bojovat proti tomu, aby se nestal obětí systému, který pomohl vytvořit… Minority Report je sci-fi thriller natočený režisérem Stevenem Spielbergem (Zachraňte vojína Ryana, Schindlerův seznam, Jurský Park, Indiana Jones) podle stejnojmenné povídky Philipa K. Dicka (podle jeho děl vznikly snímky jako Blade Runner, Total Recall či Temný obraz). Nabízí vizi budoucnosti, chytlavý příběh, silnou hlavní postavu, skvělé herecké výkony, rychlou akci a napětí. Tvůrci k vytvoření dokonalé atmosféry „detektivky“ přispěli pečlivě propracovanou výtvarnou stránkou a zdánlivě nepodstatnými detaily. Nemalou zásluhu na působivé představě budoucnosti má kamera Januzse Kamińského (s širokými pohledy, nezvykle zvolenými úhly, prolínačkami, odrazy vody i skla, ale hlavně promyšlenou práci s barvou – první část děje zůstává „optimističtější“, laděna do jemné modři, druhá je tmavá a spíše do fialova). V příběhu, který se dotýká smutných otázek, jež nám klade nezadržitelný technický pokrok, režisér a scénáristé Scott Frank a Jon Cohen občas zvolí nečekaně drsnou komiku a černý humor. Stejně důležité místo mají v ději hi-tech rekvizity a doslova do očí bijící, personalizovaná reklama. Někteří diváci také jistě nepřehlednou nenápadné odkazy na detektivní a kriminální literární klasiku (A. Christieová, D. Hammett) a několikeré citace jiných snímků, kupříkladu Alfreda Hitchcocka.
 

22:30 (soundart stage, 3.etáž) Jiří Suchánek

JIŘÍ SUCHÁNEK je český sound artový umělec, hudebník a multimediální experimentátor zaměřený na budování permanentních audio-světelných instalací, které jsou obvykle interaktivní a umístěny do přírodních nebo veřejných prostor (př. jeskyně, astronomická observatoř, most…). 
Jeho výtvarný přístup je syntetický. Ve svých dílech propojuje zvuk, světlo, sochařské objekty a elektroniku s pečlivě vybranými prostory. Prostřednictvím své práce zkoumá vztah mezi přírodou, technologií a trvanlivostí elektronických médií v divokých klimatických podmínkách. 
Středem jeho děl je zvuk, který je rozšiřován či artikulován jinými médii a nečekanými společenskými situacemi.
 
Interaktivní zvuková instalace OR-BITS (budova Brillovky po oba festivalové dny)  

Interaktivní zvukový objekt re-prezentuje zvuky svého okolí a zkoumá téma místa, vzdáleností, času a působení elementárních fyzikálních sil. Terénní nahrávky vytvořené během workshopu, který JS vedl v openspace Innsbruck, jsou hlavním zvukovým materiálem pro objekt. Každý senzor spouští nahrávku zaznamenanou v přiměřené vzdálenosti od objektu – jeden zvuk blízko, druhý zvuk 10m daleko, třetí zvuk 100m daleko, další 2 km atd. 
Zvuková struktura je otevřena pro kreativní spolupráci návštěvníků. Pochopení otázky, kde stojím, co je kolem a co tady dělám, je klíčovou součástí instalace „Or-bits“. Hledání nových principů interakce a ovládání zvuku je důležitou součástí projektu.
Projekt vznikl v rámci rezidence celoevrooského projektu Magic Carpets v centru openspace Innsbruck v květnu 2019.
 

23:00 (nádvoří) RSS BOYS

Anonymní duo hudebníků, kteří se představují jako RSS BOY ONE a RSS BOY TWO. Říká se, že jde o hudebníky a poutníky, dvojice rozšířila fámu, že se setkali v Beninu v západní Africe.
Vytvářejí elektronickou hudbu, která je většinou instrumentální a zahrnuje vokály a samply z jiných skladeb. Rozsah svých hudebních inspirací popisují takto: „Od afrických pouští po euro taneční sály.“ Jejich styl se točí kolem mohutného, hlubokého basu, který vyplňuje a obtéká struktury skladeb. Na posluchače působí téměř fyziologický rytmus, který vás nutí tančit, hýbat se, kroutit hlavou – cokoliv, aby se vaše tělo účastnilo. 
Hudba dua je také založena na ukázkách převzatých z neznámých zdrojů, často etnických nahrávek zapomenuté hudby z celého světa. Při stavbě svých skladeb využívají struktury, které se podobají těm, které se používají v jazyce samotném – melodie, rytmy a harmonie mohou být zapomenuty nebo se mohou vrátit ve chvíli, kdy to nejméně čekáte. Toto anonymní duo ze střední Evropy vdechuje nový život africké kmenové hudbě a nabízí hrubý a téměř špinavý zvuk. Odkazuje na temnou elektronickou hudbu. Ale také připomíná africké beaty. 
Když sami popisují svou hudbu, obvykle zdůrazňují, že je to „post-everything“, protože se nepovažují za součást žádného hudebního žánru. 
RSS B0YS fungují většinou přes internet, dlouhou dobu prezentovali svá díla pouze online. Dokonce Komunikují s fanoušky tím, že zveřejňují lapidární zprávy na Facebooku. Na koncertech vystupují vždy v propracovaných kostýmech, které plně skrývají jejich identitu. Ve skutečnosti se nikdy ani nepotvrdilo, že RSS B0YS jsou skutečně muži – velmi dobře to mohou být maskované ženy. Během svého prvního vystoupení, které se konalo na festivalu Tauron Nowa Muzyka v roce 2013, měli na sobě vlastní variace muslimských nikábů. 
 

Doprovodný program:
Předsálí velkého sálu Brillovky Kosmo

Česká vesmírná mise v ohrožení. Jak dostat partičku nekompetentních astronautů do kosmu za co nejméně peněz? Velký projekt malého národa, který nerad vrací dotace.
 
Kosmo se nelítostně věnuje českým mindrákům, ale vtahuje do své ironické hry i Američany, Rusy, Číňany, Poláky a Slováky. Je vyprávěno po dvou liniích: hrdiny té první je čtveřice nekompetentních kosmonautů, kteří putují vesmírem v absurdní raketě spolu s živou slepicí, jejíž účast na vesmírném dobrodružství si vymínil sponzor letu, přední český drůbežář. Hrdiny té druhé je ministr školství a mládeže se svým tajemníkem, kteří let jistí zespodu a zajišťují mu jak politickou podporu, tak naplnění tvrdých podmínek sponzorské smlouvy.
 
Žánrově Kosmo připomíná klasické české crazy-komedie, ale s temným podtónem společenské kritiky, trochu Zelený Raoul, trochu Červený trpaslík, trochu Jistě, pane ministře.
Režie: Jan Bártek. Scénář: Tomáš Baldýnský. Hrají: Martin Myšička, David Novotný, Jana Plodková, Petr Vančura, Eva Josefíková, Jiří Žáček a další